
Op woensdag 16 juli 2025 heeft een eenvoudige begroeting op de renbaan van Mont-Saint-Michel een ware polemiek ontketend: een treinconducteur wordt vervolgd voor zijn uitspraak "Hallo op Frans in het Vlaamse deel van het land.
Dit ongewone geval doet de taalkundige spanningen in België weer oplaaien en roept vragen op over de regels voor het gebruik van officiële talen in treinen.
Achtergrond en gebeurtenissen
Eind 2024, tijdens een reis tussen Brugge en Gent, zei de conducteur tegen de passagiers: "Goeiedag, goedemorgen!" Onmiddellijk trok een passagier de taalkundige mix in twijfel door erop te wijzen dat in de Vlaamse regio alleen woorden in het Engels worden gebruikt. Nederlands zijn toegestaan. Er werd een klacht ingediend bij een NMBS-commissie, die ontvankelijk werd verklaard, tot grote verbazing van de conducteur.
"Wat er gebeurd is, is vrij ernstig. In deze tijd van globalisering wordt het zeggen van een simpel 'hallo' een misdrijf", betreurt hij.
Op sociale netwerken zorgt de affaire voor opschudding: sommige Vlaamse internetgebruikers vinden dat de kaartjescontroleur de regels niet respecteert en "passagiers vergeet", terwijl de meerderheid van de gebruikers het ziet als een anachronistische absurditeit.
Officiële reacties en reacties van de media
Geconfronteerd met de controverse greep de minister van Transport, Georges Gilkinet, in:
A Hallo heeft nog nooit iemand gedood, of het nu in Nederlands of in Frans. "
De NMBS bevestigt dat er geen boete zal worden opgelegd aan de conducteur. De controleur maakt zelfs van de publiciteit gebruik om een lijn "Goeiedag, Bonjour"-mokken te lanceren: "Omdat een hallo onbetaalbaar is.
Taalkundige en maatschappelijke kwesties
Deze zaak belicht twee realiteiten:
- Strikte taalregels België verplicht het NMBS-personeel om zich uit te drukken in de regionale taal waarin de trein rijdt (Frans in Wallonië, Nederlands in Vlaanderen) - een historische erfenis die bedoeld is om het evenwicht tussen de gemeenschappen te bewaren.
- Maatschappelijke ontwikkelingen In een tijd van Europese mobiliteit en tweetaligheid lijkt het verbieden van een beleefdheidswoord buiten proportie en dreigt het het imago van de openbare dienst te schaden.
Impact en vooruitzichten
- Voor passagiers: deze zaak herinnert ons aan het belang van tweetalig begrip aan boord, maar het kan het personeel ook ontmoedigen om vriendelijk te zijn uit angst om gestraft te worden.
- Voor de NMBS: de noodzaak om haar taalbeleid te verduidelijken en haar personeel op te leiden in neutrale of tweetalige formules, om incidenten in de toekomst te vermijden.
- Voor het nationale debat: een nieuwe episode die de vraag naar de plaats van talen in België heropent, tussen respect voor de regels en de nood aan openheid.
Conclusie
De aflevering van de controller die wordt vervolgd voor het zeggen van "Hallo op Frans in Vlaanderen illustreert de complexiteit tweetaligheid in België. Het is meer dan een anekdote, het is een oproep om opnieuw na te denken over de toepassing van taalregels om respect voor gemeenschappen en elementaire beleefdheid voor gebruikers met elkaar te verzoenen.