
Een gepensioneerde in Moeskroen heeft zojuist €23.000 verloren na een frauduleus telefoontje waarbij haar bank, Belfius, werd geïmiteerd. Lucie, 78 jaar en overlevende van kanker, dacht dat ze haar rekening beschermde door de instructies op te volgen van een fraudeur die zich voordeed als adviseur.
Ontdek hoe deze geraffineerde zwendel werktede te herkennen waarschuwingssignalen en tips om jezelf te beschermengoedgekeurd door de Belgische politie en cyberbeveiligingsexperts.
"Ik had nooit gedacht dat ik zou worden opgenomen": de beproeving van Lucie, een gepensioneerde in Moeskroen
Een onschuldig telefoontje met dramatische gevolgen
Op donderdagmiddag keek Lucie televisie in haar huis in de wijk Tuquet in Moeskroen toen haar vaste telefoon ging. "Een vrouw stelde zich voor als Laurence, van Belfius. Ze kende mijn saldo, mijn rekeningnummer... Ik dacht dat het menens was".zegt de zeventiger.
De oplichter kondigt een Verdachte overboeking van €4.500 naar Marokko op naam van een man genaamd Georges. In paniek volgde Lucie zijn instructies op om "de rekening te blokkeren" via haar bankkluisje. "Ze liet me een uur lang codes invoeren. Ik dacht dat ik het voor mijn eigen veiligheid deed."
23.000 verdampt in een paar uur
De volgende dag liet zijn bankier hem weten dat drie frauduleuze opnames zijn rekening geleegd: €4.500, €9.995 en €10.000. "Het is mijn geld voor mijn oude dag. Na mijn kanker heb ik alleen nog mijn pensioen...".snikt ze.
Hoe werkte deze zwendel?
Fase 1: Het bedrieglijke gesprek
Oplichters gebruiken nu verkeerde nummers vergelijkbaar met die van banken. Lucie kreeg een telefoontje van 0800/981.01Je kunt ook bellen naar de officiële telefooncentrale van Belfius (0800/981.00).
Fase 2: Informatie verzamelen
Onder het mom van hulp vroeg de oplichter Lucie omsteek je kaart in de TAN-box en codes in te voeren. In werkelijkheid maakten deze manipulaties directe overschrijvingen naar maffia-accounts.
Fase 3: Bleken
Het geld wordt in minder dan 10 minuten overgemaakt naar rekeningen in Frankrijk of Oost-Europaen vervolgens omgezet in cryptocurrencies. "Het terugvorderen van deze fondsen is vrijwel onmogelijklegt de politie van Moeskroen uit.
5 waarschuwingssignalen
- Je bank belt je nooit voor gevoelige transacties
"Belfius neemt alleen contact op per aangetekende post".bevestigt een gemeenteraadslid. - U wordt gevraagd uw TAN-box te gebruiken
Geen enkele bank vraagt hier telefonisch naar. - De beller dringt aan op onmiddellijke actie
Oplichters creëren een gevoel van urgentie om te voorkomen dat mensen gaan nadenken. - Ongebruikelijke transfers verschijnen
Controleer altijd de bedragen en begunstigden via uw banktoepassing. - Het nummer lijkt legitiem... maar is het niet
Oplichters gebruiken 0800/32-nummers of valse sms-berichten die doen alsof ze van jouw agentschap komen.
Wat moet je doen als je slachtoffer bent?
- Neem contact op met uw bank om transacties te blokkeren.
- Een klacht indienen op het politiebureau van Moeskroen (Avenue de la République 123).
- De zwendel melden op de website van de Cel tegen cybercriminaliteit.
Krijgt Lucie haar geld terug?
Volgens de Belgische wet betalen de banken alleen terug als het slachtoffer handelde met duidelijke nalatigheid. "Ik heb hun instructies tot op de letter gevolgd... Het is oneerlijk!"Lucie protesteert. Haar advocaat hoopt €10.000 terug te krijgen via een aansprakelijkheidsactie.
Getuigenissen en deskundig advies
"Deze oplichters maken misbruik van de kwetsbaarheid van senioren".
Jean Dubois, commissaris in Moeskroen
"Geïsoleerde gepensioneerden zijn de belangrijkste doelwitten. We organiseren preventieworkshops in bejaardentehuizen.
Hoe kan ik mijn accounts beveiligen?
- Meldingen activeren voor elke transactie.
- Overdrachtslimieten beperken 1.000/dag.
- Ongevraagde oproepen weigeren door een terugbelverzoek in te dienen via je vestiging.
Conclusie: waakzaamheid en solidariteit
Lucie's verhaal herinnert ons eraan dat niemand is immuunzelfs de meest voorzichtige. Deel deze informatie met uw oudere vrienden en familie, help hen met hun bankzaken en moedig hen aan om alle telefonische druk weigeren.
Bronnen: Politie van Moeskroen, Belfius, Centrum voor Cyberveiligheid België, getuigenis van Lucie op La Voix du Nord.
FAQ : Bankoplichting in Moeskroen en België
Hoe controleer ik de identiteit van een beller?
Ophangen en terugbellen het officiële nummer van uw bank (te vinden op je kaart of afschrift).
Gebruiken banken sms voor waarschuwingen?
Ja, maar ze je nooit vragen om op een link te klikken. Pas op voor berichten zoals "Uw account wordt binnen 24 uur geblokkeerd.
Bestaan er effectieve systemen tegen zwendel?
La biometrische stemherkenning wordt in Belgische banken ontwikkeld om klanten te authenticeren.
